Úterý 16. dubna 2024, svátek má Irena
130 let

Lidovky.cz

McLarenu se formule hodně nepovedla. Zajel jsem maximum, říká Button

Sport

  9:30
MELBOURNE/PRAHA - Úvodní závod sezony formule 1 v Melbourne to potvrdil. Stáj McLaren, tým tolika mistrů světa, který pravidelně nechybí mezi nejlepšími, bojuje s vlastním vozem. Letošní model se inženýrům nepovedl. "Je před námi moře práce, máme ztrátu, která nezmizí přes noc," vysvětloval pilot Jenson Button, který v Melbourne vybojoval deváté místo.

Bristký pilot formule 1 Jenson Button z McLarenu foto: Reuters

Zkušený Button se po celých tři sta kilometrů pohyboval na hranici bodované desítky a konečné umístění považoval za úspěch. Jak by ne, vždyť jeho nový týmový kolega Sergio Pérez, který minulý rok s vozem Sauber několikrát útočil na vítězství, se do elitní desítky nedostal ani v kvalifikaci, ani kdykoliv v průběhu závodu. "Dostal jsem z našeho dostupného materiálu maximum. Očekával jsem, že na body mít nebudu," přiznal bývalý mistr světa.

K TÉMATU

"Musíme být spokojeni s tím, jak se závod vyvíjel. Hodně nás překvapilo, že jsem za sebou udržel jeden z lotusů a celkem dlouho rychlostně stačil Markovi Webberovi v Red Bullu." Jenson Button se obává, že zopakovat podobný výsledek za týden na rychlém okruhu v Malajsii nebude vůbec snadné. "Stejný výsledek by nás velmi potěšil," říká. "Nejsme na tom dobře, ale musí se to změnit. Jsme McLaren a ten vždy patřil mezi nejlepší." 

"Je před námi dlouhá cesta, abychom se vrátili na špici."

Button srovnával současnou situaci s loňským závodem v Silverstonu, kde dojel na 10. příčce, tedy ještě o jednu hůře. Pocity a vše okolo byly zcela odlišné. "Před rokem jsme také měli špatné momenty, ale vždy jsme byli přesvědčeni, že máme dobré auto a za čtrnáct dní to může být úplně jinak. Letos však víme, že je před námi dlouhá cesta, abychom se vrátili na špici."

Jak mohl tak velký tým s obrovským technickým zázemím ztratit v průběhu zimy na konkurenci reprezentovanou zejména Red Bullem a Ferrari dvě vteřiny na kolo? Na vině je chyba v plánování. Vedení McLarenu v průběhu loňské sezony rozhodlo, že tým nepůjde cestou evoluce, postupného vývoje existujícího vozu, ale revoluce. Tedy že postaví auto od základu nové, auto, které přinese něco zcela nového.

To je vždy sázka do loterie a McLaren tentokrát prohrál. Loňský monopost, který byl v závěru loňské sezony nejrychlejší ze všech ve formuli 1, prý již neměl dostatek prostoru k dalšímu vývoji, nebylo ho prý možné zrychlit tak, jak je potřeba. Takže se přistoupilo na radikální krok. Ten se však zatím ukazuje jako chybný. S jediným pozitivem: Oddělení vývoje si rozhodně nemůže stěžovat na to, že by v průběhu roku nemělo na čem pracovat. Na novém autě je potřeba změnit v podstatě úplně všechno.

Autor: