Soupeřili i bujaře slavili. A bavili jeden druhého, sebe i všechny ostatní... Jako by se za měsíc sešli někde jinde znovu. Ne, piloti těch ďábelských strojů nepřipomínali žádnou smutnou rozlučku. Proč taky? "Žili euforií. Nostalgie přijde za pár dní," říkal za Čecha Martina Šonku bratr Josef.
AIR RACE LETOS- Odlétalo se šest podniků (Abú Dhabi, Perth, Rio de Janeiro, Windsor, New York, Lausitz), dva poslední závody se zrušily. - Český pilot a nováček seriálu Martin Šonka vybojoval z šesti závodů dva body do hodnocení. |
Výsledek jako v New Yorku
Pokud jste někdy slyšeli o létajícím cirkusu udivujícím desítky i stovky tisíc diváků, v německém Lausitzu jste tak měli poslední příležitost přesvědčit se na vlastní oči. Právě tady se konal šestý a závěrečný podnik letošní sezony, závody v Portu i Budapešti byly totiž už před časem zrušeny.
"Je to unikátní druh motosportu, který jinde nespatříte," líčí kouzlo Air Race Ivan Krákora, mluvčí Red Bullu. "Každá lokalita, co ho hostí, bývá něčím výjimečná." Vzdušné honičky mezi pylony se většinou odehrávají nad vodou, ta v Lausitzu se však konala na motoristickém okruhu EuroSpeedway. Šonkovi toto prostředí svědčilo.
V závodě, kde 2. místem obhájil světový titul Brit Paul Bonhomme, skončil český pilot jedenáctý. Obě čisté jízdy odletěl bez penalizace a stejně jako v červnu v New Yorku si zajistil (druhý) bod do konečného pořadí. "Jsem spokojený. Víc už z letadla nevymáčknu, já porazil soupeře s lepšími stroji."
Image na přestávce utrpí
Však ano, pro nováčka, jenž má za sebou teprve šest podniků, je to přece zlatá tečka. Jenže bude na ni moci navázat? "Tohle není žádné loučení," opakuje Krákora z Red Bullu. "Uvidíte, Air Race se do světa znovu vrátí, a ještě kvalitnější!" Ve skutečnosti však roční pauza sérii na image nepřidá. Šonkovi na klidu pak už vůbec ne.
Pilot, který do letadla investoval přes osm milionů korun, si na příští sezonu už našel sponzora. "Teď trneme, zda bude chtít tak dlouho čekat," říká manažer Josef Šonka. Zvláště není-li nikde záruka, že přestávka potrvá opravdu jen rok. Byla způsobena obavami o bezpečnost, když se během letoška zřítilo jedno letadlo do vody a druhé se dotklo její hladiny.
Teď pověření lidé mají vymyslet, jak zajistit pilotům větší ochranu a zda stavět vyšší pylony s laserovým systémem. Tím hlavním důvodem je údajně ovšem to, že byly závody předražené, nebo jim města dlužila peníze. Proto má nový management navrhnout i nový byznysplán. Pokud se nechytí, je to pro podnik, co díky milionu diváků v Brazílii či Maďarsku drží světový rekord v návštěvnosti jedné sportovní události, až příliš krutý pohřeb.