29. března 2016 17:00 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Konečný: Auta a motorky nesmí řídit 'blbci', pak bude cyklistika bezpečnější

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 4Diskuse
Antoine Demoitié. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Antoine Demoitié. | foto: ČTK/AP
PRAHA Silniční cyklistika zažila černý velikonoční víkend. V pondělí zemřel na následky zranění z pádu a poté i srážky s motorkou na klasice Gent-Wevelgen Belgičan Antoine Demoitié. O necelých 24 hodin později pak nepřežil infarkt, který jej postihl během Critérium International, jeho krajan Daan Myngheer.

Šlo obojímu předejít? Stávají se cyklistické závody na silnici nebezpečnější než v minulosti? A je nebezpečný tento sport jako celek? Lidovky.cz oslovily nejen v těchto otázkách experty na slovo vzaté.

Na následujících řádcích si můžete přečíst velký rozhovor s Tomášem Konečným, bývalým to elitním českým profesionálem a nyní reprezentačním trenérem, v boxu pak ohlasy Martina Štěpánka, kondičního trenéra hvězd především boxerské scény a bývalého závodníka ve fourcrossu a downhillu (extrémní sjezdy).

Martin Štěpánek (kondiční trenér ...

...s šestnáctiletou praxí a komplexním přístupem zvyšování výkonnosti, sedm let jezdil na republikové úrovni (MČR, Český pohár) na horských kolech fourcross a downhill)

Jak je nebezpečná cyklistika coby sport jako celek?

Celkově cyklistiku jako nebezpečný sport nevnímám, určitě ne více, než ostatní populární sporty jako jsou např. tenis, fotbal apod. Každý sport má své, to není třeba rozebírat. Fotbalisté řeší kolena a kotníky, tenisté taktéž kotníky a navíc ramena.

Cyklista, když neřeší následky pádu jako zlomenou klíční kost nebo silniční lišej, tak se nejčastěji bude věnovat svalovým problémům, zánětům od neustálého opakování pohybu, nebo naopak odstraňování bolesti zad od strnulého posezu. Pokud tedy o vás při silničním tréninku v 50km rychlosti nikdo nezavadí zrcátkem, jde poměrně o bezpečný sport.

Infarkt a úmrtí takto mladého sportovce (22 let) je vždy hodně zvláštní, často je to spojené s dopingem. Může to být tento případ?

Smrt mladého člověka je vždy smutná zpráva a stává se nejen ve světe sportu, ale i v běžném životě. Pokud se v tomto případě jedná o mladého cyklistu, je jasné, že zájem médií bude velký a přetřásán bude i doping. Můj názor je takový, že doping je daleko rozšířenější fenomén, než si vůbec dokážeme připustit. Infarkt, který způsobil smrt Daany Myngheera, mohl mít mnoho příčin a byla by spekulace toto připisovat právě dopingu.

Do profesionální stáje přestoupil teprve před rokem, byl tedy pod velkým tlakem, jistě začal i o dost více trénovat, cestovat. To všechno mohlo mít vliv na jeho náhlou smrt, zakázané látky bych proto zatím nechal stranou. V nedávných letech bylo několik podobných úmrtí i ve fotbale, diskuze byla obdobná, bohužel se smrt sportovcům v moderním světě nevyhýbá.

Je cyklistika - silniční, trek, bmx - obecně nebezpečnější na zranění než jiné sporty?

Jak jsem zmínil v úvodu, cyklistiku obecně nevnímám jako nebezpečný sport, ovšem v extrémních sjezdových disciplínách – fourcross a bmx – nebo při hromadném spurtu se tento krásný sport mění doslova v drtič kostí. Ne každý vyhledává extrémní terén, nebo maximální rychlost, a riziko zranění je pak v takovém případě poměrně nízké. Kdo ovšem propadne tomuto kouzlu, může se pouze domnívat, kdy se probudí na pokoji chirurgické, nebo ortopedické kliniky.

Příčiny pádu mohou být přitom různé: přecenění vlastních schopností, únava a ztráta koncentrace, vada materiálu, nepozorný divák, nebo jako v případě Zdeňka Štybara nesmyslné bariéry v prostoru cíle, tedy chyba systému, či příčina dalšího víkendového úmrtí belgického cyklisty Demoitiého, kterého přejel doprovodný motocykl. Z dob, kdy jsem sám závodil ve sjezdových disciplínách mám několik opravdu vážných zranění. Už teď se ale nemůžu dočkat až bude to pravé počasí a já se s partou kamarádů vydám na vyjížďku, ovšem v terénu a tempu, kdy nám už žádné zranění hrozit nebude.

Jaké máte zprávy o úmrtí Antoineho Demoitiého? Protože to bylo relativně v raném čase závodu Gent-Wevelgem a navíc v části, které nesnímala žádná kamera, takže vše je odkázáno na svědectví lidí. Víte vy něco více ve své pozici českého reprezentačního trenéra?

Mám také informace pouze z internetu. Nechci nikoho odsuzovat, protože co jsem četl, tak šlo o zkušeného jezdce a shodu nešťastných náhod. Završené navíc tím, že jezdec nakonec svým zraněním podlehl. Není to úplně na denním pořádku v našem sportu.

Takže na jednu stranu obrovská smůlu, na druhou stranu těch kolizí jezdců s auty, či motorkami je hodně a je třeba něco udělat s tím, aby tolik případů nebylo. Jde o to, aby lidé, kteří dostanou povolení k pohybu v pelotonu, měli za sebou školení, prozkoušení, byli zkušení, protože mnohdy si lidé ani neuvědomují, co se v balíku děje, jaké jsou reakce závodníků třeba z důvodu překážky. Toto by se dle mého mělo zpřísnit, aby se těch kolizí nestávalo tolik. Úplně se jich zbavit nelze, jde o lidský faktor, k nehodám na silnici docházelo a docházet bude. Ale jde o co největší a nejkvalitnější prevenci.

Jde o to, že podobných kolizí postupně přibývá. Pět let zpět byla nehoda Johnnyho Hoogerlanda na Tour de France spíše výjimku než pravidlem, v posledních dvou sezonách ale podobných nehod přibylo.

Nemyslím, že tehdy šlo o výjimku. Jde o to, že se média přiblížila pelotonu, je více kamer, nyní se vozí i na kolech, je vidět více věcí než dříve. Ke kolizím docházelo i dříve. Co se týče té konkrétní Hoogerlanda, tam šlo o jasnou vinu řidiče, který absolutně neměl zkušenosti s řízením vozidla v pelotonu. A to by se právě mělo změnit, aby člověk, kteří řídí doprovodná vozidla, měli zkušenosti. Protože pokud se podíváme na bývalé cyklisty, kteří často řídí mechanické vozy, nebo jezdí na motorkách, tak těm se to nestává. Nebo jen výjimečně.

Ale přece jen loni těch nehod na první pohled hodně přibylo, několik kolizí se řešilo na zářijové Vueltě, mimo jiné šlo i o Petera Sagana, motorka srazila v létě na Clásica San Sebastian Grega Van Avermaeta, na Tour de France pak měl nehodu s motocyklem i Jakob Fuglsang...

Co se týče těchto případů, tak jde opravdu hlavně o zkušenost řidiče motorky. Ten musí počítat s tím, že když cyklista střídá, tak prostě vybočí do strany z toho hada závodníků, stejně jako když se chce podívat do strany. Což byl hlavně případ Fuglsanga. Právě v tuto chvíli musí motorkář předvídat, odhadnout, zda je vhodné nyní předjíždět, nebo ne, protože závodník toho má v tu chvíli plné zuby, jede na svém maximum a soustředí se primárně na soupeře. A v těchto chvílích si myslím, že bývalí závodníci toto dokáží. Jde třeba o to, že zkušený řidič počítá se zavřením díry vedle balíku jezdcem, že nepřiletí zezadu k cyklistům, neproletí kolem nich, ale že si počká a zrychlí třeba jen pro ten moment, kdy projíždí kolem, kdy má volno.

Zmínil jste přiblížení médií k pelotonu. Může toto stát za vyšším počtem nehod? Motorkáři jsou tlačeni, aby byli vždy u místa činu, pokud se třeba skupina favoritů roztrhá, tak všichni čekají záběry třeba i z pěti, šesti skupinek jezdců, a jezdci na motorkách tak musí více riskovat.

Nemyslím si, že to je tento faktor. Když se podíváte na záběry z Tour patnáct let zpět, tak jsou i v té době velmi kvalitní přenosy, divák viděl to, co chtěl. Dneska je těch možností více, nemyslím si, že v tom, aby přibylo deset motorek na závod. Kamery dneska mohou být v autech, na kolech, nad cílem létají drony, myslel jsem to v tomto ohledu, že technika se přiblížila pelotonu. Ale že by kvůli tomu mělo přibýt doprovodných vozidel či motorek, to si nemyslím. Opět jsme u té zkušenosti a nezkušenosti řidičů.

Myslel jsem to i tak, že mnohdy ti motorkáři i ze záběrů v televizi předjíždějí v místech, kde je minimum místa, jen aby reagovali na vývoj závodu, čímž ale hodně riskují. Daleko více, než je právě v tu chvíli třeba.

Je třeba si uvědomit, že motorku řídí jeden člověk, ale za ním sedí fotograf, nebo kameraman, který chce ten nejlepší snímek, nebo záběr, protože za to je on placený. Na druhou stranu, ten řidič motorky je tam od toho, aby vyhodnotil, zda je to možné, či nikoliv. Někdo mi taky může říct, abych skočil ze skály, ale to neznamená, že to udělám, když vím, jaké to může mít následky.

Na motorce i v autech jednoduše nesmí sedět lidé, kteří mají jen řidičák, dostanou povolení jet v balíku a nemají zkušenosti. Není to případ jen motorkářů, ale na menších závodech třeba i doprovodných vozidel, které často řídí třeba rodiče cyklistů bez zkušeností a poté je závod nebezpečný vlastně pro všechny. Tak, jak máme zkoušky na autoškolu, měly by být podobné průkazy, licence na možnost řídit auto nebo motorku na cyklistických závodech.

Z toho, co říkáte, mi vyplývá, že žádná podobná školení a licence nejsou? Je to tedy ta hlavní cesta, kterou se nyní vydat?

Pokud se bavíme o špičkových závodech elitní kategorie, tak se v posledních letech nestává, že by cyklistu sestřelil, nebo přejel doprovodný vůz, roste počet nehod s neutrálními vozy a motorkáři. Tam by měli dostávat vstup na závod lidé, kteří mají zkušenosti, o kterých se to ví. Takže na základě nějakého školení, či licence. Protože řidiči týmů zkušenosti mají, často jezdí se závodníky na trénincích, celou sezonu, ví, jak se mají chovat, ví, co kdy ten který cyklista může udělat. Pokud ale jedete jen jeden určitý závod, zkušenosti vám chybí.

Myslíte, že mohou pomoct aktuální návrhy jezdců jako jsou označení nebezpečných míst na trati světly, nebo omezení počtu doprovodných vozů a motorek?

Těžko říct. To, že něco omezím, mi ještě nic nezaručí. Pokud místo dvaceti aut pojede jen deset, ale v nich budou sedět „blbci“, tak to následky nezmírní. Naopak. O snížení počtu to není. Označení světly je super nápad, ale jak říkám, lidský faktor to neovlivní. Pokud to někdo neumí, selže vždycky. Dříve, či později.

A zavedení statistik podobných nehod, aby se bylo o co opřít na papíře při různých bezpečnostních jednání? Třeba i s Profesionální asociací cyklistů (CPA)?

Tohle si myslím, že řešení je. Cyklisté by se v tomto případě mohli bránit, že na tomhle závodě prostě ty motorky nechtějí. Protože pořád jsou ti cyklisté na prvním místě a pokud nějak přijedou a řeknou, že závod nepojedou, tak s nimi nikdo nehne. Bude to průšvih a bude se muset řešit. Něco podobného jsme zažívali, když se v roce 2003 řešilo po smrti Andreje Kivileva nařízení Mezinárodní cyklistické unie (UCI) ohledně povinného nošení přileb.

A když si cyklisté dupnou, řeknou, tady budou jen tři motorky, tak najednou musí celou záležitost všichni řešit. Protože méně motorek bude případně znamenat horší kvalitu přenosu a informací, což se zase nebude líbit televizím, které mají ze závodů a reklamy zisky, a divákům, kteří budou nespokojeni. V tu chvíli je šance pod takovým tlakem na důležité orgány podobný problém odbourat.

Takže ano, statistiky mohou pomoct v tom, že budou mít cyklisté v ruce něco, čím mohou zatlačit na pořadatele a televize. A z druhé strany na ně zatlačí nespokojený divák, takže pořadatelům i stanicím nezbude nic jiného, než nějak doložit kvalitu řidičů pohybujících se v pelotonu.

Mohou aktuální případy Demoitiého a smrt Daana Myngheera na infarkt zvýšit nervozitu v pelotonu před dalšími jarními klasikami a také Girem, nebo si řeknou to, co vy v úvodu, že jak při nehodě, tak vlastně i v případě Myngheera šlo o nešťastnou náhodu, a balík to neznervózní?

Přesně tak, tak to bude. Je to závodnický chleba, celý rok se těší na Paříž-Roubaix, nebo Flandry a s vědomím rizika do závodu prostě jde. Je třeba si uvědomit, že těch rizik je daleko více než jen nehody s doprovodnými vozy a motorkami. Bude díra na silnici, škrtnete si o soupeře, o diváka, prasknou vám řídítka a máte hned problém. Cyklista o tom ví, ale stejně bude závodit, svůj sport milují. Ty aktuální případy jsou spíše shodou nešťastných náhod, než něčí chybou. Ale určitě bude dobře, když k něčemu budou a především smrt Demoitiého pomůže ke zvýšení bezpečnosti závodů.

  • 4Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz