17. července 2014 12:29 Lidovky.cz > Sport > Ostatní sporty

Úkol pro kuchaře na Tour: připrav
kalorií, jako je v tříkilovém steaku

  • Poslat
  • Tisk
  • Redakce
  • 0Diskuse
Fanoušek na rotopedu povzbuzuje peloton. | na serveru Lidovky.cz | aktuální zprávy Fanoušek na rotopedu povzbuzuje peloton. | foto: ČTK/AP
OYONNAX (od našeho zpravodaje) Skončila už éra malých houstiček, jimiž jezdci během etap doplňovali energii. Snídaně jsou stále častěji teplé. Frčí bezlepkové jídelníčky. Stravování cyklistů na závodech Grand Tour je čím dál složitější.

Od šesti do osmi tisíc kalorií spálí cyklista při etapě Tour de France. Co potratí, musí zároveň i nabrat. Proto týmoví lékaři doporučují potravu o obsahu až 6 000 kalorií denně. Což se rovná například steaku o váze 2,7 kila.

Pokud má pak po skončení Tour jezdec o kilo navrch v porovnání se startovní váhou, jde podle lékařů o důkaz, že jeho tělo umí dobře regenerovat. „Zato když přijdete o dvě kila míň, řeknou vám: Pálil jsi vlastní svaly,“ říká František Raboň, až do loňska člen týmu Omega Pharma.

Nový trend: vařené snídaně

„Už po druhém týdnu tělo často není schopné patřičně doplňovat energii. Žaludek s tím bojuje, jdete do ztrát a denně doplníte třeba jen devadesát procent energie,“ líčí aktér sedmi třítýdenních Grand Tours. „I proto začaly týmy s sebou brát vlastní kuchaře. Ti zařídí, aby závodníci nejedli žádnou hlušinu.“

Hannah Grantová, šéfkuchařka týmu Tinkoff-Saxo, je už svými výtvory v pelotonu proslulá. Dokonce o nich sepsala knihu: Kuchařka Grand Tours. Poprvé má nyní při třítýdenním klání svoji kuchařku tým NetApp. Brunetu Claudii cyklisté velebí. „Dostáváme od ní jídlo, o kterém se mi v životě nesnilo,“ říká Leopold König. „Vyznává bezlepkovou a bezlaktózovou stravu. Třeba na snídani dělá i šťávu z červené řepy nebo mrkve. A denně máme jinou rybu i jiné maso.“

Jaký tedy je Königův jídelníček v závodním dni Tour?

Snídaně: teplá ovesná kaše s ovocem, rýže, vaječná omeleta.
Při závodě: rýžové a ovesné koláčky, čtyři gely, jedna tyčinka, tři až čtyři litry iontového nápoje.
Po etapě: ovocný salát, těstoviny, brambory nebo rýže, pohanka, kuskus, případně tuňák.
Večeře: quinoa (chilský merlík), čočka, rýže a ryba nebo steak.

„Novým trendem je, že snídaně bývá vařená,“ říká Raboň. „Upouští se od pečiva se šunkou a sýrem nebo koblih. Cokoliv uvařeného žaludek lépe stráví.“ Jan Bárta, aktér letošní Tour, přitaká: „Dávám si teplou ovesnou kaši s ovocem.“

Též kdysi oblíbené minihoustičky, na sladko nebo na slano, už lékaři při etapě neradi vidí. „Tělo na strávení housky vydává zbytečnou energii. Lepší jsou předpřipravené tyčinky a gely,“ tvrdí Raboň.

Extrém: 25 gelů za den

Australan Adam Hansen z Lotta spořádá až 25 padesátigramových gelů, obsahujících vitaminy, sacharidy či aminokyseliny za den! Jenže Hansen je extrémista. Tradičnější je porce zhruba deseti gelů a tyčinek v etapě. Týmoví specialisté nabádají jezdce, aby snědli dvě tyčinky nebo gely každou hodinu v sedle - i když nemají hlad.

„Tělo má dostat za hodinu zhruba šedesát gramů karobohydrátů,“ připomíná Raboň. „Doktoři nás ale varovali: Jakmile nebudete dvě hodiny jíst a dostanete pak hlad, nezachrání vás, ani když si vezmete čtyři gely najednou. Protože tělo pojme za hodinu jen těch 60 gramů a víc ne. Naopak, může vás z té náhlé porce gelů rozbolet žaludek a dostanete průjem.“

Ne každý navíc snáší konzumoval během etapy jen gely a tyčinky. „Já mám svoji speciální rýži,“ říká Peter Sagan. Bárta polyká malé krychličky z ovesné kaše. König naopak vypráví: „Dělají mi úžasné rýžové suši, kde je uvnitř parmezán s prosciuttem.“

Oblbnutí pro oči

Obvyklé stravovací návyky se snaží dodržet i o volném dni. „Aby tělo nedostalo z náhlé změny jídla šok.“ Přesto Nicki Strobel, kuchař stáje Orica, přiznává: „V úterý jsem chlapce večeří trochu rozmazlil. Menu bylo: gazpacho, kuřecí soté a ovoce se šlehačkou.“

Mnozí cyklisté milují sladké. Jenže rychlé cukry pro ně nejsou vhodné. Proto kuchař Omegy vyrábí pro Kwiatkowského a spol. muffiny ze sojového mléka. Očím tak zařídí požitek, že si dávají muffin, a chuťové buňky tím ošálí.

„Poslední týden už se vypouští i zelenina, která má minimum energie a nafoukne žaludek. Jako předkrm potom místo zeleninového salátu bývá spíš carpaccio z tuňáka, parmská šunka nebo kousek melounu,“ vypráví Raboň.

Kritický třetí týden nejednoho favorita na trati odrovná. A jak říká König: „I maličkosti rozhodují.“

Tour se vyhrává také v kuchyni.

Tomáš Macek
  • 0Diskuse




REGISTRACE NA SERVERU LIDOVKY.CZ, NEVIDITELNÉM PSU A ČESKÉ POZICI

SMS Registrace

Diskuse LN jsou pouze pro diskutéry, kteří se vyjadřují slušně a neporušují zákon ani dobré mravy. Registrace je platná i pro servery Neviditelný pes a Česká pozice. více Přestupek znamená vyřazení Vašeho telefonního čísla z registrace a vyřazený diskutér se již nemůže přihlásit ani registrovat pod stejným tel. číslem. Chráníme tak naše čtenáře a otevíráme prostor pro kultivovanou diskusi.
Viz Pravidla diskusí. schovat

Jak postupovat

1. Zašlete SMS ve tvaru LIDOVKY REG na číslo 900 11 07. Cena SMS za registraci je 7 Kč. Přijde Vám potvrzující SMS s heslem.

2. Vyplňte fomulář, po odeslání registrace můžete ihned diskutovat

Tel. číslo = login,
formát "+420 xxx xxx xxx"
Kód ze SMS je rovněž heslo
Vaše příspěvky budou označeny Vaším jménem, např. K. Novák.
* Nepovinný.
Odesláním souhlasíte s Pravidly diskusí.

Najdete na Lidovky.cz