Dávno už se nesoutěží pouze na sportovištích. Boj o sponzory i mediální prostor, to jsou další neopomenutelné disciplíny sportovních hvězd 21. století.
„Nerada si nechávám měnit život. Po Soči to byl trochu šok, bylo toho hodně. Bylo to o to horší, že jsem měla zlomenou nohu, nemohla jsem si užít chvíle, kdy šlo na chvíli vypnout, to mě trochu štvalo,“ přiznává pro LN vítězka olympijského snowboardcrossu Eva Samková.
Zároveň si však uvědomuje, že senzační vystoupení na sněhu či ledu neznamená padla, právě naopak. Teď je třeba umět životní úspěch zhodnotit, což se ne všem daří podle představ. A někdo už má dveře ke štědřejším sponzorům zamčené předem.
„Je to kruté, ale je to tak,“ potvrzuje expert na sportovní marketing Tomáš Janča. „Dostat sportovce do reklamy není jen tak. Velkou roli hraje například i to, do jaké míry byl známý před samotným úspěchem na velké akci, viz Martina Sáblíková versus právě Eva Samková.“
Opičí se po ní i prezident
Nezhodnocuje se totiž primárně úspěch, ale značka. Paradoxně však z tohoto minisouboje vychází jako vítězka mladší Samková, ačkoliv Sáblíková válcovala zbytek světa už před čtyřmi lety ve Vancouveru. „K tomu, aby byl o sportovce zájem, musí být jeho značka atraktivní a splňovat základní předpoklady k úspěšnému zhodnocení,“ vysvětluje Janča.
Kdo z nedávných českých medailistů tímto disponuje? Jako první naskočí Jančovi bez váhání právě Samková, jednadvacetiletá snowboardcrossařka, jež fenomenálním způsobem ovládla olympijskou soutěž. „Hlavní však je, že svým chováním dokázala strhnout okolí. Ona když si dá knír, tak si ho dalších sto lidí nakreslí taky, když si otočí bundu naruby, tak se po ní opičí i prezident. Tohle je ten faktor X, kterým Samková disponuje,“ vysvětluje kouzlo její osobnosti.
Eva Samková a Martina Sáblíková, dvě olympijské vítězky, dvě hvězdy na sportovním nebi. Z marketingového hlediska je však Samková výrazně zajímavější.
Sáblíková je v tomto ohledu podle Janči přesný opak. „Její výkony jsou úžasné, pocitově ji všichni obdivují, ale málo platné – je to taková mašina. Říká se zcela po právu, že je to legenda, ale jak se ukazuje, tak ani to nestačí. Její cena na trhu je velmi nízká. Je to takový paradox. Všichni ji znají, ale málokdo se s ní ztotožňuje. Když se řekne Martina Sáblíková, tak s čím si ji spojíte? Chybí tam nějaká emoce. To když se řekne Eva Samková, dokážete si ji zařadit. Je taková free, má ráda zábavu, pořád se směje, je bezprostřední, spontánní, má charisma. Nemluví takovým tím jazykem jako ostatní sportovci. Podobný příklad je třeba Vavřinec Hradilek.“
Důležitou roli hraje i atraktivita sportovní disciplíny. „Rychlobruslení je nuda,“ říká natvrdo Janča. „Vyloženě televizním sportem je naopak biatlon.“ Kombinace běhu na lyžích a střelby prožívá v Česku boom, zejména díky výkonům Ondřeje Moravce a Gabriely Soukalové. „Z těchto dvou má na marketingové zhodnocení větší šanci rozhodně Soukalová. Je to pěkná žena, což v kombinaci s její známou roztržitostí vypadá bezprostředně. To jsou ty správné ingredience, které ji dělají zajímavou.“
"Byly chvíle, kdy bych radši nevyhrála"
Vše ale nedělá jen vrozené charisma. Některé handicapy se dají eliminovat například dobrou komunikací s fanoušky. „Můj manažer Martin Huleja mě dotlačil do Twitteru, který docela flákám, ale Facebook zásobuju,“ popisuje Samková, která si obsah na sociálních sítích tvoří sama. „Je to vidět a díky tomu je to věrohodné. Podobně jako třeba u Šárky Pančochové,“ chválí Janča.
Popularita však nemusí být vždy pouze příjemná. Soukalová nedávno přiznala, že nečekala, že bude mít problém si bez povšimnutí dojít v rodném Jablonci do supermarketu pro housky. „Byly krize, kdy bych to nejradši nikdy nevyhrála, ale zase vidět lidi, jak to prožívají, je fajn,“ potvrzuje Samková.
Manažer Samkové: Sponzory jsme i odmítaliJeho starosti by asi chtěli mít někteří další manažeři českých sportovců. Manažer Martin Huleja má pro svou svěřenkyni Evu Samkovou jen slova chvály. Lidovky.cz: Marketingoví experti označují Evu jako ideální sportovkyni–má emoce, charisma, zaujala knírkem. Pomáhá vám to? |