Středa 24. dubna 2024, svátek má Jiří
130 let

Lidovky.cz

Knírek, úsměv, vlastní logo. Samková ví, jak zhodnotit úspěch ze Soči

Sport

  6:00
PRAHA - Takhle by to mělo vypadat. Snowboardistka Eva Samková po zisku olympijského zlata nezahálí a dál na sobě pracuje. Triumf ze Soči totiž vnímá pouze jako odrazový můstek k dosažení neméně důležitého cíle – vybudování silné reklamní značky.

Radost Evy Samkové. foto: Michal Sváček, MAFRAReuters

Dávno už se nesoutěží pouze na sportovištích. Boj o sponzory i mediální prostor, to jsou další neopomenutelné disciplíny sportovních hvězd 21. století.

„Nerada si nechávám měnit život. Po Soči to byl trochu šok, bylo toho hodně. Bylo to o to horší, že jsem měla zlomenou nohu, nemohla jsem si užít chvíle, kdy šlo na chvíli vypnout, to mě trochu štvalo,“ přiznává pro LN vítězka olympijského snowboardcrossu Eva Samková.

Fanoušci Samkové si namalovali stejný knír jako zlatá snowboardistka.

Zároveň si však uvědomuje, že senzační vystoupení na sněhu či ledu neznamená padla, právě naopak. Teď je třeba umět životní úspěch zhodnotit, což se ne všem daří podle představ. A někdo už má dveře ke štědřejším sponzorům zamčené předem.

„Je to kruté, ale je to tak,“ potvrzuje expert na sportovní marketing Tomáš Janča. „Dostat sportovce do reklamy není jen tak. Velkou roli hraje například i to, do jaké míry byl známý před samotným úspěchem na velké akci, viz Martina Sáblíková versus právě Eva Samková.“

Opičí se po ní i prezident

Nezhodnocuje se totiž primárně úspěch, ale značka. Paradoxně však z tohoto minisouboje vychází jako vítězka mladší Samková, ačkoliv Sáblíková válcovala zbytek světa už před čtyřmi lety ve Vancouveru. „K tomu, aby byl o sportovce zájem, musí být jeho značka atraktivní a splňovat základní předpoklady k úspěšnému zhodnocení,“ vysvětluje Janča.

Kdo z nedávných českých medailistů tímto disponuje? Jako první naskočí Jančovi bez váhání právě Samková, jednadvacetiletá snowboardcrossařka, jež fenomenálním způsobem ovládla olympijskou soutěž. „Hlavní však je, že svým chováním dokázala strhnout okolí. Ona když si dá knír, tak si ho dalších sto lidí nakreslí taky, když si otočí bundu naruby, tak se po ní opičí i prezident. Tohle je ten faktor X, kterým Samková disponuje,“ vysvětluje kouzlo její osobnosti.

Eva Samková s českou vlajkou.
Martina Sáblíková obhájila zlatou olympijskou medaili z pětikilometrové trati

Eva Samková a Martina Sáblíková, dvě olympijské vítězky, dvě hvězdy na sportovním nebi. Z marketingového hlediska je však Samková výrazně zajímavější.

Sáblíková je v tomto ohledu podle Janči přesný opak. „Její výkony jsou úžasné, pocitově ji všichni obdivují, ale málo platné – je to taková mašina. Říká se zcela po právu, že je to legenda, ale jak se ukazuje, tak ani to nestačí. Její cena na trhu je velmi nízká. Je to takový paradox. Všichni ji znají, ale málokdo se s ní ztotožňuje. Když se řekne Martina Sáblíková, tak s čím si ji spojíte? Chybí tam nějaká emoce. To když se řekne Eva Samková, dokážete si ji zařadit. Je taková free, má ráda zábavu, pořád se směje, je bezprostřední, spontánní, má charisma. Nemluví takovým tím jazykem jako ostatní sportovci. Podobný příklad je třeba Vavřinec Hradilek.“

Důležitou roli hraje i atraktivita sportovní disciplíny. „Rychlobruslení je nuda,“ říká natvrdo Janča. „Vyloženě televizním sportem je naopak biatlon.“ Kombinace běhu na lyžích a střelby prožívá v Česku boom, zejména díky výkonům Ondřeje Moravce a Gabriely Soukalové. „Z těchto dvou má na marketingové zhodnocení větší šanci rozhodně Soukalová. Je to pěkná žena, což v kombinaci s její známou roztržitostí vypadá bezprostředně. To jsou ty správné ingredience, které ji dělají zajímavou.“

"Byly chvíle, kdy bych radši nevyhrála"

Vše ale nedělá jen vrozené charisma. Některé handicapy se dají eliminovat například dobrou komunikací s fanoušky. „Můj manažer Martin Huleja mě dotlačil do Twitteru, který docela flákám, ale Facebook zásobuju,“ popisuje Samková, která si obsah na sociálních sítích tvoří sama. „Je to vidět a díky tomu je to věrohodné. Podobně jako třeba u Šárky Pančochové,“ chválí Janča.

Popularita však nemusí být vždy pouze příjemná. Soukalová nedávno přiznala, že nečekala, že bude mít problém si bez povšimnutí dojít v rodném Jablonci do supermarketu pro housky. „Byly krize, kdy bych to nejradši nikdy nevyhrála, ale zase vidět lidi, jak to prožívají, je fajn,“ potvrzuje Samková.

Manažer Samkové: Sponzory jsme i odmítali

Jeho starosti by asi chtěli mít někteří další manažeři českých sportovců. Manažer Martin Huleja má pro svou svěřenkyni Evu Samkovou jen slova chvály.

Lidovky.cz: Marketingoví experti označují Evu jako ideální sportovkyni–má emoce, charisma, zaujala knírkem. Pomáhá vám to?
Ano, ale nic speciálního nevymýšlíme, jen pracujeme s tím, jaká je. Knírek vznikl zcela spontánně a já jsem prostě jen nechal udělat logo ES s knírkem a začal s ním pracovat. Naší největší chybou by bylo právě to, kdybychom se snažili Evu měnit. S každým dalším mediálním vystoupením je lepší a lepší, je přirozená. Snad jen jednou jsem jí říkal, že rozbalit lízátko by šlo až po konci tiskovky, a ne na jejím začátku.

Lidovky.cz: Změnilo Soči zájem ze strany sponzorů?
Zcela zásadně. Evu před olympiádou znalo pár lidí se zájmem o snowboarding, jen my jsme tušili, jak moc může být dobrá. Vážíme si těch sponzorů, kteří nám uvěřili v minulých letech. Od 16. února jsme jednali s řadou společností, někde jednání nedávala smysl, jsme ale v kontaktu s několika opravdu silnými partnery.

Lidovky.cz: Jak moc je důležité, aby byla Eva Samková dál na očích?
Snažíme se to nepřehánět, ale i tak zjišťujeme, že vlastně pořád někde je. V prvních okamžicích po olympiádě jsme se trochu učili, co má smysl a co ne, ale v současnosti už je to jednodušší, víme, co a jak. S Evou to průběžně řešíme, neposíláme ji nikam násilně.

Lidovky.cz: Už se vám stalo, že jste odmítli nějakého sponzora, že se vám ta značka nezamlouvala?
Několikrát. Především těsně po Soči. To byly přesně případy toho, jak využít v rychlosti úspěch, nabídka na jednu kampaň, udělat to v rekordním čase. A to je ideální cesta k tomu, stát se dalším příkladem toho, jak to jde celé podělat.

Logo Evy Samkové