Čtvrtek 25. dubna 2024, svátek má Marek
130 let

Lidovky.cz

Podvodník Hamilton? Pilota po závodě v Monze čekal ‚soudní tribunál‘

Sport

  8:00
MONZA - Někdy to je v F1 tak, že to hlavní drama se odehrává až po závodě. Po závodě, ve kterém jeho vítěz vedl od začátku do konce, jenže ve chvíli, kdy už zmáčený od šampaňského sedí - samozřejmě jako vítěz na tiskové konferenci - tak ho překvapí salva otázek na téma, že vítězem možná vůbec není. Že je klidně (byť nechtěně) podvodníkem, co porušuje pravidla.

Lewis Hamilton chválí svůj vůz. foto: Reuters

A byť po půlhodinovém setkání se žurnalisty stále odchází jako vítěz, tak definitivně se jím stane až před šestou odpoledne, téměř tři hodiny po závodě.

A ač závod v italské Monze, roky to nejrychlejší podnik v šampionátu F1, sfoukne Lewis Hamilton za hodinu a osmnáct minut, pak víc než dvojnásobnou dobu zabere „soudní líčení“, přemítající nad vinou a trestem v kauze Hamiltonovy zadní pneumatiky.

Tlak v ní se totiž pět minut před startem ocitl pod minimální hodnotou, sice o pouhých 0,3 PSI, jenže třeba Rob Smedley, jeden ze závodních inženýrů Williamsu, hned nekompromisně spustí: „Je jedno, kolik to je. Jestli 0,3 nebo 10. Máme technická pravidla a jich se musíme držet. Kdybychom u každé části auta přidali takový kousek v náš prospěch, byli bychom o dvě sekundy rychlejší. A to přeci nejde.“

Hamilton zažil i po závodě horké chvilky.
Najdete na fotografii Lewise Hamiltona?

Bylo to vážně jako u soudu, vždyť i Hamilton se musel vytasit s obhajobou. A to navzdory tomu, že i když v běžném provozu za stav pneumatik vždy zodpovídá šofér, tak v F1 vše hlídá armáda mechaniků. Teď ale ta slova Lewise Hamiltona, kterými chtěl obměkčit „soudní tribunál“.

„Takový malý rozdíl v tlaku na trati nic neznamená. Aby to něco ovlivnilo, musel by ten rozdíl být o mnoho větší, okolo 0,5 či 1 PSI. Navíc to byla jen jedna pneumatika. Opravdu to nebyl důvod, proč jsem dnes vyhrál. Vyhrál jsem, protože jsem byl nejrychlejší.“

A Sebastian Vettel, kterému by v případě Hamiltonovy diskvalifikace připadlo italské vítězství, téměř jako svěděk obhajoby říkal: „Druhé místo beru. Dnes byl Lewis a Mercedes prostě silnější.“

Rosbergovi shořel motor, a tak slaví Hamilton čtyřicáté vítězství kariéry

Ještě před 14 dny by přitom Hamilton žádný problém s pravidly neměl. Kvůli explozi pneumatiky Sebastiana Vettela v belgické Grand Prix ale odborníci z Pirelli rozhodli, že jedním z opatřením jak zabránit opakování, je zvýšit minimální tlak v pneumatikách. Hraniční hodnotu však několikrát změnili a i to byla nejspíš jedna z polehčujících okolností. A možná i proto „vyšetřovatelé“ FIA nakonec v rozsudku napsali, že tlak u obou vozů Mercedesu byl při namontování kol před závodem v pořádku.

Že je řeč o dvou stříbrných monopostech, není náhoda. Niku Rosbergovi, druhému jezdci týmu, naměřili tlak dokonce o 1,1 PSI nižší. Paradoxně zatímco Hamilton se klepal, aby byl zproštěn obžaloby, Rosberg by raději slyšel: Jste vinni! Dvě kola před cílem mu totiž shořel motor, on přišel o stupně vítězů a Hamilton teď na něj má náskok 53 bodů.

Náskok, který je zřejmě nedostižný...

Autor:

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.