Úterý 19. března 2024, svátek má Josef
130 let

Lidovky.cz

Fenomén jménem Fanklub defenzivního fotbalu: Bránit! Aneb za fotbal bez branek

Sport

  7:00
PRAHA - Je to fenomén. Mluví o něm fanoušci, píší média, sledují jej i hráči a trenéři. Na Facebooku navštěvuje jeho stránky více než deset tisíc lidí. Fanklub defenzivního fotbalu (FDF) prostě baví.

Příspěvek na facebookové stránce Fanklubu defenzivního fotbalu foto: Facebook FDF

Lidé si o nich myslí, že jsou blázni nebo recesisté. Oni však o sobě tvrdí, že pravdu vědí jen oni. Jsou zástupci pokrokové mladé generace, která se chce vymezit proti generaci svých otců. Ta tvrdí, že kořením fotbalu jsou góly. Zakladatelé FDF však říkají, že to nejlepší na fotbalu jsou čistá konta, ostré skluzy a důrazné odkopy míčů na tribunu.

„Vůbec nám nejde o recesi, bereme to smrtelně vážně. A obrovská spousta fanoušků nám dává za pravdu v tom, že jdeme správným směrem. A dokazují nám to i hráči a trenéři ePojištění.cz ligy, kteří v této sezoně praktikují moderní trendy,“ řekl LN spoluzakladatel populárního hnutí, který si říká pan B. (svou totožnost odmítá zveřejnit kvůli střetu zájmů, protože pracuje v médiích).

Grafika Fanklub defenzivního fotbalu.

Poukázal tak na to, že nejvyšší česká soutěž trhá v jarní části rekordy. V 19. kole překonala pro FDF ten klíčový, v celém kole padlo jen sedm gólů, navíc tři zápasy skončily dokonalým výsledkem 0:0.

Inspirace v Mekce catenaccia

Skupina uctívající „defenzory“ celého světa vznikla v roce 2009 v zemi, která je proslulá catenacciem, tedy stylem založeným na propracované obraně. Parta šesti začínajících novinářů vyrazila do defenzivní Mekky, do Milána, kde catenaccio v 60. a 70. letech proslavil v Interu Milán slavný argentinský trenér Helenio Herrera. Zmíněná partička však navštívila zápas městského konkurenta AC Milán a Fiorentiny.

„Na domácí straně byli vítězové Ligy mistrů a defenzivní hvězdy Dida, Nesta, Kaladze, Gattuso, Pirlo či tehdy nejlepší hráč světa Kaká. První zápas za AC tehdy hrál David Beckham. I největší ofenzivní hvězdy se podřídily skvělému plánu kouče Carla Ancelottiho. V sedmé minutě vstřelil gól Pato a od té doby začalo všech jedenáct mužů v červeno-černých dresech bránit,“ vzpomíná pan B. „Byla to fantazie, svého soupeře k ničemu nepustili a od fanoušků sklidili obrovský aplaus. Tehdy jsme pochopili, kam moderní fotbal směřuje, čeho si fanoušci nejvíce váží.“

Zmíněná parta využila toho, že zrovna v té době prožíval v Česku boom Facebook, a založila skupinu Fanklub defenzivního pojetí fotbalu.

„Inspirovali jsme se podobnou italskou skupinou Catenaccio, que ti amo (Catenaccio, jak tě mám rád). Kromě nás šesti se na stránku přidali naši kamarádi a bylo nás zhruba tři sta. V létě jsme uspořádali první galavečer a při té příležitosti jsme sledovali zápas MS do 20 let mezi Českem a Brazílií, který symbolicky skončil tím nejhezčím výsledkem, tedy nula nula.

Příspěvek na facebookové stránce Fanklubu defenzivního fotbalu
Příspěvek na facebookové stránce Fanklubu defenzivního fotbalu

Tehdy jsme se rozhodli, že jestli chceme prorazit a nebýt jen skupinou, která skončí nedlouho poté, co vznikla, musíme vytvořit vlastní stránku s názvem Fanklub defenzivního fotbalu a udělat si přes ostatní známé v médiích reklamu a to se povedlo,“ libuje si spoluzakladatel skupiny.

Opravdový fanouškovský průlom pro FDF však nastal až v roce 2012 po odvetě semifinále Ligy mistrů mezi Barcelonou a Chelsea. Ta sice skončila pro skupinu nelichotivým výsledkem 2:2, ovšem Londýňané tehdy postup ubránili památnou taktikou „zaparkovaného autobusu“. Ze zhruba tisícovky fanoušků se staly najednou tři.

Vedení fanklubu jim proto věnovalo dárek v podobě trička v barvě defenzivního fotbalu, tedy žluté. S jednoznačnou výzvou Bránit! jsou na nich zobrazeny trenérské legendy fanklubu Michal Bílek, Petr Rada a především Martin Pulpit. Za čtyři roky se jich prodalo už víc než pět set.

Zákroky, skluzy, odkopy

Fanoušky nejoblíbenější muž Pulpit, který se netají svým velkým obdivem k Interu Milán, se také stal prvním mužem, kterého zkraje letošního roku vedení FDF oslovilo, aby popřál fanklubu k desetitisícímu fanouškovi na facebookové stránce. Velkým oblíbencem fanoušků je i Michal Bílek, bývalý brankář Sparty Jaromír Blažek, obránce Miloslav Penner či záložník Jaroslav Plašil.

„Ale nejen oni o nás vědí. Naším velkým fanouškem je kapitán fotbalistů Jablonce Vít Beneš, který s fanoušky často diskutuje, nedávno o nás v deníku Sport mluvil reprezentační záložník Vladimír Darida, skrz média jsou s námi v kontaktu i další známí hráči a trenéři. Dělá nám dobře, že nás média ve fanouškovském světě propagují, proto od nich nepožadujeme žádné honoráře,“ usmívá se pan B.

Velkou výhodou podle něj je, že se na tvorbě stránek podílejí sami fanoušci a ulehčují tím práci správcům.

„Snažíme se být velice pestří, abychom udrželi ve střehu nejen stávající příznivce, ale zlákali i nové. Vedle textových příspěvků o zápasech s výsledkem 0:0 často přikládáme články, ve kterých se o nás psalo. Dále vkládáme na naše stránky archivní fotografie či vzpomínkové materiály na někdejší defenzivní krále. K tomu fanouškům nabízíme fotografie nádherných defenzivních hřišť po celém světě a zařazujeme v poslední době velmi oblíbená videa defenzivních zákroků, odkopů na tribuny či důrazných skluzů,“ poodhaluje strategii jeden ze spoluzakladatelů.

„O tom, že to děláme dobře, mluví fakt, že nám fanoušci nejen neubývají, ale svou loajalitu dokazují tím, že ze svých řad vyloučí diskutéra, který se naší snaze vysmívá. Navíc máme mezi našimi fanoušky také ženy, takže i kvůli nim připojujeme novinky ze světa fotbalové módy,“ dodává.

Budoucnost nejen defenzivního fotbalu, ale i jeho fanklubu tak vypadá na české poměry velmi růžově.

Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!
Dětský šampon, který neštípe v očích: Přečtěte si!

40 uživatelů eMimina se pustilo do testování jemného šamponu KIND od značky Mádara, který je vhodný pro miminka už od prvních dnů. Jak si šampon...