Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

F1 startuje. Napětí mají dodat pneumatiky

Sport

  19:00
MELBOURNE/PRAHA - Ostrý start se blíží. Už pozítří vypukne v australském Melbourne nejprestižnější motoristický seriál. Podle původního programu měla formule 1 mít odjetý už závod v Bahrajnu, tam však pořádání Velké ceny znemožnily politické protesty. To nebyl jediný problém, který start F1 provázel. Jedna z hvězd šampionátu Robert Kubica na začátku února havaroval při lokální rallye. V kokpitu Renaultu jej tak musel minimálně pro prvních pár měsíců nahradit Nick Heidfeld.

Sebastian Vettel a Fernando Alonso. foto: ČTK

Potíže jsou ale pryč a fanoušci se těší na podívanou podobnou té loňské, kdy o titulu rozhodovaly až poslední desítky minut posledního závodu. Z nich vyšel vítězně Sebastian Vettel z Red Bullu, který se stal nejmladším mistrem světa F1.

Letos by měla boj o nového šampiona zdramatizovat nová pravidla a změny. "V Melbourne začíná nová formule 1," prohlásil pilot Ferrari Fernando Alonso. "Budeme se muset hodně soustředit na strategii, protože ta bude hrát velkou roli, zatímco kvalifikace bude méně důležitá než v minulosti."

Nejzásadnější změnou je nový dodavatel pneumatik – společnost Pirelli. Ta si dala za cíl zatraktivnit závody tím, že pneumatiky vydrží méně než v minulosti. V loňské sezoně se totiž stávalo, že jezdec absolvoval povinnou výměnu pneumatik třeba v prvním kole a pak už do boxů nemusel. To by se letos nemělo opakovat – pneumatiky by měly poměrně rychle ztrácet "výkon", a nutit tak piloty k častějším zastávkám v boxech. A to vše by mělo divákům přinést atraktivnější podívanou.

GRAFIKA (po kliknutí se zvětší)
Formule 1 grafika.

Jako skoro všechny změny v F1, ani tahle se neobešla bez kritiky některých pilotů. "Vadí nám rychlost opotřebení. To se neprojevuje jen tím, že po 10 nebo 15 kolech budete o 5 sekund pomalejší, ale také tím, že nám brání v jezdění," stěžoval si Jarno Trulli pro Autosport. Pneumatiky však nejsou to jediné, na co si musí piloti F1 nově zvykat. Respektive staronově – v monopostech je totiž znovu zaveden systém sběru kinetické energie KERS.

A hlavně je čeká novinka, která by jim měla pomoci předjíždět soupeře: pohyblivé zadní přítlačné křídlo. To umožňuje snížit odpor vzduchu a navýšit maximální rychlost vozu. V trénincích a kvalifikacích ho jezdci smějí použít kdykoliv, v závodech pak jen na vybrané rovince a pouze v případě, že na soupeře ztrácejí méně než sekundu. Někteří si však stěžují, že se budou muset věnovat mnoha tlačítkům a nezbude jim čas na řízení.

"Patří to k naší práci, jsme profesionální piloti. Pokud nestíháte obsluhovat systémy vozu, tak to nedělejte, není to povinné," mávl rukou Alonso. Právě jeho stáj by měla šlapat na paty mistrovskému Red Bullu. Po skalpu továrny na limonády ale touží i Mercedes či McLaren. "Mnoho let byly na čele McLaren a Ferrari. Teď je tu tým, který přišel a sesadil nás z vrcholu. Ale jsem si opravdu jistý, že oba týmy udělají absolutně vše, co je v jejich silách, aby zůstaly na špičce," slíbil Lewis Hamilton z McLarenu – jeden z pěti mistrů světa, kteří letos F1 pojedou.

Jenže Vettel s kolegou Markem Webberem rozhodně nechtějí dát kůži lacino. A chtějí uspět už v prvním závodě. "Austrálie bude kvůli novým věcem velmi důležitá. Musíme doladit nové auto a pořádně se na novou sezonu připravit, abychom všechny ujistili, že naše vítězství nebyla náhoda," řekl Vettel. Zda se to Red Bullu povede, to bude jasnější už v neděli v osm hodin ráno, kdy závod startuje.