Čtvrtek 28. března 2024, svátek má Soňa
130 let

Lidovky.cz

Fanoušků v lize opět narůstá. Začne je hájit ombudsman

Sport

  9:00
PRAHA - Zápasy fotbalové ligy lákají čím dál víc fanoušků a televizních diváků. „Ve srovnání s loňskem je to nárůst jen o procento, ale pořád lepší než nula procent nebo mínus jedno procento,“ říká šéf Ligové fotbalové asociace Dušan Svoboda.

Fanoušci pražské Sparty na stadionu v Edenu. foto: MAFRA - Tomáš Krist

V minulosti jste zmínil, že byste byl spokojený s pěti až desetiprocentním nárůstem.
Doufám, že na konci sezony se o těch pěti procentech bavit budeme. Zatím hodnotíme deset kol, ale zajíce musíme počítat až po honu.

Co za nárůst může?
Projevuje se celá řada kroků směřujících k lepší prezentaci ligy, a to jak v televizi, tak třeba na internetu. Fanoušci například mají přístup k zajímavým statistikám. Důležité je, že se o ligu stará tým pěti až sedmi lidí, zatímco před dvěma lety to byl jeden nebo maximálně dva lidi.

Statistika

NÁVŠTĚVNOST
PO DESETI KOLECH

2012/13: 5 035
2013/14: 5 022
2014/15: 5 062

SLEDOVANOST ZÁPASŮ V TELEVIZI:
2012/13:
 139 561
2913/14: 149 950
2914/15: 187 080

Pozn.: Jde o průměry na jeden zápas.

Průměrná návštěvnost je nyní 5 062 diváků na zápas. Jste spokojený, nebo to mělo být vyšší číslo?
Nikdy nejsem spokojený, ale nemůžeme čekat zázraky a stoprocentní nárůst ze dne na den. To číslo navíc ovlivnil bojkot ostravských fanoušků v úvodu sezony a absence Olomouce v první lize. Kdyby k tomu nedošlo, tak by návštěvnost byla vyšší.

Jak to číslo zvýšit?
U průměrné návštěvnosti na stadionech jste hodně odkázaný na individuální práci klubů. My tomu můžeme dát nějaký rámec, třeba zjednodušit hrací model, ale bez kooperace klubů to nejde. Musíme jim poskytnout know-how.

Ubírá fotbalu diváky hokej?
Fotbal nikde, v žádné zemi, není ve vzduchoprázdnu. Konkurence je zdravá a nutí nás jít dopředu. Navíc hokejový fanoušek je trochu někdo jiný než fotbalový fanoušek, takže ten překryv není až tak dramatický.

Co s problémovými fanoušky? Jak daleko je projekt databáze těchto lidí?
Jsou dva přístupy řešení. Buď budete monitorovat úplně všechny a poté vyloučíte ty, které na stadionu nechcete. Anebo to uděláte naopak a zaměříte se jen na ty neslušné fanoušky. Univerzální řešení neexistuje. My jsme se rozhodli, že půjdeme druhou cestou. Každopádně to není otázka jednoho nebo dvou měsíců a bude to stát nemalé finanční prostředky. Věřím, že se nám to podaří dotáhnout do konce.

Kdy projekt začne fungovat?
Neumím říct konkrétní datum. Práce běží - připravujeme výběrové řízení na systém a hledáme finanční zdroje na realizaci této databáze. Celou ligu to bude stát desítky milionů korun.

Jak bude systém fungovat? Jak pořadatel pozná, že právě ten konkrétní fanoušek je v databázi vedený jako problémový?
Toho nepozná pořadatel, ale pozná ho technologie.

Daří se zvyšovat komfort pro fanoušky?
Můžu hovořit za Spartu, kde působím, a tam doufám, že se nám to daří. Ale s fanoušky velmi dobře pracuje celá řada klubů. Třeba Plzeň, v poslední době Jablonec... Klubům pomáhají sdílené zkušenosti. Víte, vždycky někdo řekne, že mu nechutná klobása nebo že je dlouhá fronta na občerstvení. Ale to je spíš takové hledání výmluv, proč na fotbal nejít.

Takže obecně se dá říct, že se komfort zlepšuje?
Pořád koukáme na Anglii nebo na Německo, ale já vidím stadiony i v jiných zemích. Proto můžu říct, že úroveň infrastruktury stadionů v Synot lize je nad evropským průměrem.

Už dřív jste oznámili zavedení fanouškovského ombudsmana. Pokročil tento nápad?
Doufám, že od jarní části sezony ho budeme schopní představit.

Kdo to bude?
Tak konkrétní být nechci.

Bude to nějaký fotbalový funkcionář, nebo třeba lovíte mezi fanoušky?
Sehnat osobu, která bude mít primárně důvěru všech fanoušků, je složitá. Proto to bude spíš člověk z jejich tábora.

Bude to funkce na plný pracovní úvazek?
Je to jedna z variant.

A co bude mít v popisu práce?
To, co řeší ombudsman. Fanoušci u něj najdou zastání. Kluby se třeba často dívají skrz prsty na fanoušky hostujícího týmu. Nemůžeme se tvářit, že pořadatelé nebo ochranka jsou vždycky v právu.

Autor:

Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč
Zvolte jméno roku 2024 a vyhrajte Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč

Každý týden můžete získat zajímavé balíčky od značek Nutrilon a Hami v celkové hodnotě 130.000 Kč. Hrajte s námi a získejte hlavní výhru, balíček s...