Pátek 29. března 2024, svátek má Taťána
130 let

Lidovky.cz

Štybar se zotavuje po děsivém karambolu: Pořád nemám přední zuby

Sport

  10:15
PRAHA - V těchto dnech měl šlapat na Vueltě. "Klasikářský" dojezd 13. etapy v Kantábrii by se mu patrně zamlouval. Jenže děsivý srpnový pád na Eneco Tour připravil Zdeňka Štybara o Vueltu, o formu i o zuby. Teprve v sobotu se při závodě Brussels Classic vrátí do pelotonu.

Zdeněk Štybar foto: ČTK

Na Eneco Tour vyhrál etapu a bojoval o celkové prvenství, než pád ve spurtu 4. etapy vše změnil. "Prožil jsem pak složité tři týdny. Ale hlavně že už zase můžu naskočit do závodů a být mezi klukama. I když forma asi nebude úžasná."

Pamatujete si ten osudný pád, nebo máte v hlavě období temna?
Do okamžiku pádu si pamatuju všechno. Pak mám chvilkové temno.

Udělal byste něco jinak?
Asi ne. Při spurtu prostě musíte být vepředu, když myslíte na celkové vítězství. Zvlášť na Eneku, kde každá vteřina rozhoduje.  Nevyčítám si, že jsem do něj šel. Chybu tehdy udělal kluk z Giantu, který rozjížděl spurt, odstřídal do středu balíku, ohlédl se, zaháknul za kolo a lehnul. Ostatní se mu snažili vyhnout do stran, čímž mě natlačili na bariéru a bylo to.

Podobný pád, s ještě horšími následky prožil na mistrovství světa 
handicapovaných Jiří Ježek. Také on byl nezaviněné natlačen do hrazení u trati.

V mém případě tam bohužel měli starý typ kovových plůtků. Správně už mají být na dojezdy nové, s podstavci stočenými směrem do publika a ne do trati. Na Eneku směřovaly do silnice. Ale hlavně by měla UCI zavést pravidlo, že kdo na posledních pěti kilometrech nechce jít do hromadného spurtu, nemusí spurtovat a dostane stejný čas jako vítěz.

Děsivý pád. Štybar zůstal ležet v krvi.

Místo současné neutralizované zóny, platné pro posledních třech kilometrech?
Ano. Ta navíc pomáhá jen těm, kdo v ní upadnou. Při hromadných dojezdech by se však na velkých závodech měly dopředu tlačit jen spurterské vláčky a ne zároveň i vláčky lidí, jako jsou Contador nebo Froome, kteří se snaží kvůli celkovému pořadí udržet vepředu, kdyby se náhodou pole nadělilo. I proto vznikají nebezpečné situace.

Ještě tři dny po pádu jste věřil, že stihnete Vueltu. Pak jste pochopil, že je to nemožné?
Věřil jsem, že se oklepu rychle. Ale trvalo to mnohem déle. A když jsem potom v televizi viděl na Vueltě ta vedra, utvrdil jsem se, že by to nešlo. Vždyť já bych tam ani nemohl pořádně jíst.

A už můžete? Nebo máte pořád na jídelníčku především namixované boloňské špagety?
Už toho jím víc. Ale pořad nemám přední zuby, takže chleba a podobné věci si musím odtrhávat, nemám ho čím ukousnout. Mám prasklou kost u dásně, která se nejdřív musí zahojit, než mi do ní budou moci dát zubní implantáty.

Od kdy znovu naplno trénujete?
Minulý týden jsem si ještě tréninky rozkládal nadvakrát. O víkendu jsem pak byl v Ardenách a teď znovu, v regionu kde se jezdí Lutych-Bastogne-Lutych. Objel jsem i pět hodin v kuse, už se tomu dalo říkat trénink. Ale s formou to ještě rozhodně není takové, jako na Eneku.

Příští týden jste nominovaný na dva závody World Tour v Kanadě. Odletíte tedy?
Nejdřív musím zjistit, jak se budu cítit při sobotním závodě v Bruselu. Stále mě hrozně bolí nerv, který se od ucha táhne po celé tváři, v noci se kvůli němu budím bolestí. Nevím, jestli mě bude limitovat, když pojedu hranu. Takže se nejprve chci ujistit, že pokud poletím do Kanady, zvládnu to tam. Ale doufám, že vyjde jak ta Kanada, tak potom mistrovství světa. Letošní trať by mi mohla vyhovovat.

Vueltu naopak sledujete jen v televizi. Tipněte si: Kdo ji vyhraje?
Doufám, že náš Uran (týmový kolega v Omeze). Contador sice teď jede na vlně a bude se v dalších etapách ještě zlepšovat, ale kdo ví...

Autor: