Na západním pobřeží Afriky zažili mnohé. Brodili se řekami, s lopatou vyprošťovali kamion zapadlý v písku, minuli několik hořících aut, bloudili divočinou, avšak, a to je nejdůležitější, závod dokončili ve zdraví.
„Zato hodně motorkářů skončilo v nemocnici. Jeden z nich dokonce za tmy narazil do osla,“ připomněl na tiskové konferenci kuriózní nehodu jednoho z pilotů navigátor Lála. „Zvíře uteklo amotorkář byl naštěstí v pořádku.“
V neděli se po závěrečné etapě vedoucí k Růžovému jezeru postavili na pódium vedle dvou ruských posádek kamazu.
„Na ně jsme neměli,“ uznal Lála. „Zatímco za námi stáli vpodstatě jen dva mechanici, okolo nich se pohyboval tým čítající více než 100 lidí,“ doplnil řidič Tomeček. Vozy spolu navíc velmi úzce spolupracovaly a měly k dispozici nejmodernější techniku.
„Na nic se ale nevymlouváme. Přizpůsobili jsme jízdu našim možnostem,“ zdůraznil Lála. „Po každé etapě jsme se snažili co nejdřív ulehnout, abychom byli odpočatí. Mechanici ale mnohdy dřeli celou noc a spali jen dvě hodiny.“
Navigátor po dojezdu ještě sepisoval tiskovou zprávou, kterou rozeslal médiím, a prostřednictvím sloupku v Lidových novinách sděloval čtenářům perličky ze zákulisí.
Komunikaci s Českem však Lálovi na „černém kontinentu“ značně komplikovalo připojení k internetu.
„Zapomeňte na veřejné wi-fi. Museli jsme si zaplatit kredit v minutách. Hodina nás stála asi 60 eur,“ vysvětloval. „Vůbec jsme nesledovali zprávy, a neměli tak žádné informace o tom, co se děje. Nevěděli jsme ani o situaci ve Francii.“
Protože v rychlostních pasážích na kamazy s lepší technikou Češi ztráceli, soustředili se zejména na ty techničtější. „A v těch jel Tomeček výborně,“ připomněl Lála. Devátou etapu dokonce ovládli... Postupně jim přitom odpadali soupeři. Z devíti kamionů nakonec vidělo cíl drsného závodu jen pět.
Chtějí jet znovu
Přes všechny nástrahy trati si Tomeček s Lálou všímali i prostředí, kde se závod konal. „Před sedmi lety jsem projížděl stejnými místy jako navigátor na Rallye Dakar a musím říct, že od té doby zde příroda hodně zezelenala. Viděli jsme i mnoho nových měst, kde byly postavené chodníky, okolo svítily lampy, ale nikdo v nich nežil,“ popisoval Lála.
Proč úspěšná česká posádka dala přednost závodu Africa Eco Race před Dakarem v Jižní Americe?
„Startovné v Africe vyjde na 60 tisíc eur, zatímco účast na Dakaru v Jižní Americe stojí trojnásobek. K tomu musíte připočíst náklady na vůz,“ vysvětlil Tomeček.
A jak se staví Tomeček k případné účasti v dalším ročníku Africa Eco Race? „Pokud bude ta možnost, pojedeme. A opět s vozem Tatra.“